Blue Flower

Trauma's en nare ervaringen

 

Wanneer je iets naars meemaakt, kan dit zich op verschillende manieren uiten.

Een nare of traumatische ervaring kan zich als een film blijven afspelen in je hoofd of beelden ervan komen ongewild en op elk willekeurig moment boven en roepen veel spanning en heftige emoties op. Als je iets ziet, hoort of ruikt roept dit gevoelens of beelden op, die erg intens kunnen zijn. Mensen proberen dit te verminderen door gesprekken over de ervaring(en) uit de weg te gaan en bepaalde plekken of mensen te vermijden, die doen denken aan de nare gebeurtenis(sen). Men wordt erg alert op gevaar en is snel schrikkerig. Het slapen lukt minder goed, de concentratie is minder en je kunt prikkelbaar zijn, stemmingswisselingen hebben en/of een leeg of vervreemd gevoel ervaren.

 

Soms gebeurt het ook dat na een nare ervaring iemands gevoel vervlakt, 'weg is'. Je voelt dan niets meer of duidelijk minder.

 

Als mensen nare ervaringen hebben meegemaakt, hoeven deze niet altijd duidelijk aanwezig te zijn als zich opdringende beelden. Soms is iemand niet bewust bezig met de nare ervaringen, maar merk je spanning of verkramping in je lichaam, heftige reactie op bepaalde situaties of mensen en angsten en/of vervlakt gevoel. Het lichaam draagt de sporen van het trauma, maar de verbinding tussen wat we voelen en de oorzaak is er nog niet.

 

 Psychologenpraktijk Oosterhof heeft zich gespecialiseerd in de behandeling van (vroegkinderlijke) trauma's, zowel bij (jonge) kinderen, pubers als volwassenen.

Wat belangrijk is, is om in een behandeling zowel brein en lichaam te betrekken. Het brein slaat het trauma op, het grijpt aan op verschillende hersenstructuren en dat bepaalt hoe het zich manifesteert in je lichaam, gedrag, gevoel en gedachten. En hiermee gaan we aan het werk. Op jouw tempo, stap voor stap. Hiervoor gebruiken we verschillende technieken, zoals EMDR, compassietraining, emotiegerichte/inzichtgevende therapie, cognitieve gedragstherapie. Deze technieken zijn na te lezen bij de tap 'werkwijze' op deze website. Hiernaast kunnen andere technieken geadviseerd worden, die uit onderzoek effectief gebleken zijn bij trauma, zoals yoga, mindfulness, theater, haptotherapie.